Draagvlak met gemak voor elkaar krijgen…
Wat mijn klanten aangeven als één van de grotere uitdagingen bij het bereiken van doelstellingen met hun team, dan is het meest genoemde: het bereiken van draagvlak. Herken je dat?
Zeker als hun team iets moeten doen dat ze in eerste instantie niet willen of niet zelf bedacht hebben…Dan wil men een heldere uitleg over het waarom. En het hoe. Logisch en terecht natuurlijk, maar dat vraagt geregeld nogal wat. Zeker als er besloten is dat de verandering noodzakelijk is en doorgang móet vinden.
‘Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden’ zeg ik dan vaak.
‘Ja, maar toch moeten er nu eenmaal dingen doorgevoerd worden waar we niet onderuit kunnen. Bijvoorbeeld die wettelijke maatregel implementeren of het verbeteren van klanttevredenheid, of die bezuinigingsdoelstelling realiseren. Dat moet gewoon gebeuren’ is dan de reactie.
De vraag waar mijn klanten mee worstelen is dan geregeld ‘Hoe krijg ik ze zover?’ Dat is keer op keer verdomd lastig, blijkt. Terwijl het niet zo moeilijk hoeft te zijn….’Nee?’ geven ze dan aan. ‘Nee, echt niet’, zeg ik dan.
‘Wat is dan de crux?’ Nou, er is niet één crux of één recept waarmee je verandering bewerkstelligt of doelen bereikt. Maar het kan wel. En het is niet eens zo heel erg moeilijk…
Wat in ieder geval helpt is dat je je medewerkers in een vroegtijdig stadium mee laat denken over het te behalen doel. Wat het ook is. Meestal beginnen mijn opdrachtgevers dan lichtjes te zuchten. Ik zie ze denken. ‘Ja, maar hoe dan? En kost dat dan niet heel veel tijd?’
Ik zeg dan vaak het volgende: ‘Als jij met jouw MT nu alles bedacht hebt, en bijvoorbeeld de jaardoelstellingen hebt vastgelegd. Op een heldere en duidelijke manier. Jij en je collegamanagers zijn tevreden, die doelstellingen zijn ook echt goed haalbaar. Maar toch heb je je mensen niet 1-2-3 mee. Ben je dan niet heel veel tijd kwijt om je voorstel toe te lichten? Soms zelfs de blaren op je tong te kletsen om de voordelen en de noodzaak uit te leggen? En dat niet één keer, maar geregeld wel vijf keer? Dat kost ook veel tijd toch?’
Herkenbaar voor jou? Wat als ik je nu eens iets leer om dat te voorkomen? Zodat je jouw geweldige voorstel niet vijftien keer hoef toe te lichten, maar simpelweg maar één keer. Niet meer dan dat. Eén keer. Wel aan je hele team, zodat ze vanaf het begin betrokken zijn.
Een voorbeeld om te laten zien hoe dit uitpakt: ik heb laatst voor een opdrachtgever een bezuinigingsdoelstelling van 1,2 miljoen weten te realiseren. Zonder weerstand, zonder gedoe en met écht maximaal draagvlak. Bij een afdeling van een gemeente. Door vanaf het allereerste moment met 25 mensen aan de slag te gaan. Het kostte niet meer dan 1 dag, zelfs nog minder om ze mee te krijgen en enthousiast aan de slag te laten gaan. Met een bezuinigingsdoelstelling waar ze eerst maar zeer matig in stonden. Het waarom werd helder en het hoe vulden ze zelf in.
Wil je weten hoe dat werkt? En hoe jij dat zelf kunt toepassen?
Schrijf je dan in voor het inspiratiewebinar dat ik er binnenkort over geef. A.s. maandag 4 april van 19.00-20.00 uur. Kosteloos én kostelijk. Van harte welkom!